Trafikafvikling
Kapacitet, serviceniveau og trafikafvikling
Vi arbejder med kapacitet, serviceniveau og trafikafvikling i kryds og på strækninger – i både land og by. Vi følger udviklingen i viden om trafikafvikling og nye løsninger på trafikafviklingsproblemer. Vi hjælper med kapacitet, serviceniveau og løsninger på problematikker, som fx:
- Registrering af adfærd og trafikmønstre
- Identificering af flaskehalse
- Oplevet tilfredshed og serviceniveau
- Delta- og tau-værdier
- Tal for personbilsækvivalent
- Kødannelse, regularitet og hændelser
- Effektive trafikafviklingsløsninger
- Fremkommelighed, ventetid og rejsehastighed
- Kapacitetsvurdering
Udvikling af metoder og modeller
Vi udvikler metoder og modeller til vurdering af kapacitet, ventetid og rejsehastighed baseret på empiriske data sat i relation til vejens design og trafikkens sammensætning. Her indgår også vurderinger af nye løsninger som turbo-rundkørsler, DDI- og SPUI-anlæg, men også vurderinger af kapacitet for fx cyklister.
Trafitec arbejder med oplevet serviceniveau for bilister og lette trafikanter. Vi har udviklet metoder til beregning af trafikanters ”tilfredshed” med kryds og strækninger ud fra vejens design, trafikkens hastighed og sammensætning. Vi stiller IT-værktøjer til rådighed, så serviceniveauet kan beregnes for veje og kryds, og for alle trafikanter.
Mange elementer (vejudformning, vejudstyr, tavler mv.) påvirker vor trafikale adfærd. Og adfærden påvirker trafikafvikling, serviceniveau og kapacitet. Vi har stor erfaring med at vurdere elementernes betydning for adfærden – og adfærdens betydning for trafikafviklingen.
Relaterede publikationer
Evaluering af anlægsarbejder
I perioden mellem 2012 og 2017 er fire motorvejsstrækninger blevet udvidet med yderligere ét spor i hver køreretning.
Rundkørsler med 2 frafartsspor
Nærværende notat sammenfatter hovedresultaterne fra en undersøgelse af trafikafviklingen i 2 sporede frafarter i rundkørsler.
Bredde af cykelstier: Analyse af adfærd og kapacitet
Sammenfatningsrapport. I de større danske byer er cykeltrafikken voksende, og det er et politisk mål, at den udvikling skal fortsætte.
Fodgængeres og cyklisters oplevede serviceniveau i kryds
Resultaterne af studiet om fodgængeres og cyklisters oplevede serviceniveau i kryds er givet i to publikationer.