Afslutning
Aalborg Universitets undersøgelse er voldsomt fejlhæftet og konklusionen misvisende. Undersøgelsen inkluderer kun ca.
40% af de personskadeuheld, som er sket på
de undersøgte vejstrækninger, i de aktuelle
før- og efter-perioder.
Nærværende artikel dokumenterer på
baggrund af den korrekte uheldsforekomst,
at der ikke er belæg for at påstå, at anlæg af
cykelstier øger antallet af personskadeuheld.
Bedste vurdering på en effekt er en stigning
i personskadeuheld på ca. 5%, men denne
effekt er ikke statistisk signifikant. Med
95%’s sandsynlighed ligger sikkerhedseffekten af anlæg af cykelstier et sted i mellem et
fald i personskadeuheld på op til 9% og en
stigning på op til 22%.
Set i forhold til undersøgelsen af cykelstiers sikkerhedseffekt fra 1985 [7], hvor man
fandt en signifikant stigning i personskadeuheld på ca. 25%, kan man med rette spørge:
Hvorfor var sikkerhedseffekten af anlæg af
cykelstier i 1990’erne bedre end i årene
1978-1981? Skyldes det et andet design eller
langt færre knallerter? Spændende spørgsmål
vi desværre ikke kan give svar på i dag.
36 DANSK VEJTIDSSKRIFT MARTS 2006
I Cykelviden blev anlæg af de selv
samme cykelstier beskrevet til at give en reduktion i personskadeuheld på ca. 5% [8].
Dette var beklageligvis en fejl, der opstod,
fordi der blev benyttet de beregnede korrektionsfaktorer fra Aalborg Universitets undersøgelse [9]. Disse korrektionsfaktorer var
desværre også fejlbehæftet. Nærværende artikel er derfor baseret på de oprindelige
uheldstal fra kontrolgruppen, der skulle
være rigtige.
Uheldsevalueringer er ikke nogen nem
sag. I artiklen har jeg forsøgt at illustrere, at
måden at trække uheld ud på samt metodevalg kan være afgørende for konklusionerne.
Endelig må man sige, at bag enhver sikkerhedseffekt kan der gemme sig en væsentlig
viden, der er værd at fremhæve i ens konklusioner. Denne artikel har langt fra vist
alt, hvad der er værd at vide om cykelstiers
sikkerhedseffekt, f.eks. hvem der kommer
til skade og hvorfor, og om dødstallet stiger
eller falder. Det kunne være rart at vide. Der
er også behov for analyser af betydningen af
cykelstiens design for sikkerhedseffekten.