Sammenfatning og konklusion
I nærværende rapport beskrives resultaterne af to forsøg med brug af VMS tavler til midlertidig reduktion af hastighed på vejstrækninger ved skoler. Tavlerne aktiveres kun i de begrænsede tidsrum i døgnet, hvor der er skolebørn på vejen. De sættes helt ud af drift i ferieperioder og i weekender.
Undersøgelsen er et vejregelforberedende arbejde igangsat af Vejdirektoratet med det formål at samle viden og erfaringer som grundlag for udarbejdelse af en vejledning om brug af elektroniske VMS tavler til hastighedstilpasning på forskellige typer af veje og med forskellige hastighedsniveauer.
De to evaluerede forsøgsanlæg er beliggende på Bagsværdvej (Ring 4) i Gladsaxe Kommune og på Møllebakken i Aarup by i Assens Kommune.
Bagsværdvej i Gladsaxe
Forsøgsstrækningen på Bagsværdvej er cirka
Effektevalueringen er baseret på sammenligninger af hastigheder målt i perioder med tændte og perioder med slukkede VMS tavler. Det er gjort på tre principielt forskellige måder: 1) Hastighedsmålinger på enkeltkøretøjer med brug af laserpistol 2) Hastighedsintervalmålinger med brug af HiStar plader og 3) Sammenligninger af hastighedsniveauer ud fra Speed – Flow diagrammer.
Hastighedsmålinger på
enkeltkøretøjer ved brug af laserpistol
Resultaterne viser, at gennemsnitshastigheden falder
signifikant med
For de tunge køretøjer LB/BUS alene reduceres
middelhastigheden også signifikant, dog lidt mindre, med
Hastighedsmålingerne
ved brug af HiStar plader
Som supplement til enkeltkøretøjsmålingerne med laserpistol er der foretaget hastighedsmålinger med brug af HiStar plader, hvor der måles på samtlige køretøjer, der passerer målesnittet, uanset om de er fritkørende eller kører i kø.
Resultaterne viser, at hastigheden reduceres markant, når
VMS tavlerne er tændte.
Reduktionen er størst i formiddagsperioden med et markant
fald i morgentimerne.
Hastighedsreduktionen er størst i målesnittene midt på strækningen og mindst ude i enderne. Det er således tydeligt, at bilisterne begynder at accelerere op i hastighed igen, før de er helt ude af VMS zonen.
Gennemsnitshastigheden reduceres med 15
De aktuelle skiltede hastighedsgrænser overskrides i stort omfang – både i tændte og slukkede situationer.
Sammenligninger af
hastighedsniveauer ud fra Speed – Flow Diagrammer
Resultaterne viser, at gennemsnitshastigheden ved en
trafikmængde på 400 – 600 ktj. per 15 minutter falder med 10 –
Resultaterne fra de
tre delanalyser stemmer fint overens. Det kan konkluderes, at hastigheden
på Bagsværdvej reduceres signifikant i de perioder, hvor VMS tavlerne er
tændte. For målesnit i km 15.1 mod Lyngby falder gennemsnitshastigheden i
perioder med tændte tavler med 12-
Møllebakken i Aarup
Forsøgsstrækningen på Møllebakken er cirka
Lige før tilkørslen fra syd er placeret en ”Din Fart” tavle. Den har været aktiv både før og efter opsætning af VMS tavlerne. Desuden har der før opsætning af VMS tavler været et Skolepatruljeblink. Det har været sat ud af funktion i første del af testfasen (Før og Efter registreringer) og aktiveret igen i sidste del af testfasen (Efter registrering nr. 2) med det formål at evaluere effekten af VMS tavlerne både med og uden samtidig brug af skolepatruljeblink.
Undersøgelsen viser, at gennemsnitshastigheden falder i morgenmyldretiden, hvor børnene ankommer til skolen og igen omkring middagstid, hvor en stor del af børnene igen forlader skolen. Faldet i hastighed er klart størst om morgenen. Det gælder for begge køreretninger i alle tre uger.
Gennemsnitshastigheden faldt i morgenperioden allerede før VMS tavlerne blev sat op på Møllevej i
Aarup. Det kan alligevel konkluderes, at VMS tavlerne har en gunstig effekt på
hastighedsadfærden om morgenen. Gennemsnitshastigheden
om morgenen er reduceret signifikant med op til
For middagsperioden
ser det noget anderledes ud. VMS tavlerne alene har tilsyneladende ingen
signifikant effekt på gennemsnitshastigheden i middagstrafikken. Når VMS
tavlerne suppleres med skolepatruljeblink har det tilsyneladende en reducerende
effekt på hastigheden i middagsperioden i retning væk fra Aarup på 4-
Det kan konkluderes, at en stor andel af bilisterne overskrider den aktuelt skiltede hastighedsgrænse.
Samlet set er det mellem en fjerdedel og halvdelen, der overskrider den
generelle hastighedsgrænse på
Andelen af bilister, der om morgenen overskrider den reducerede
hastighedsgrænse på
Sammenligning af de to forsøg
Den skiltede hastighedsgrænse, når tavlerne er slukkede, er
Begge forsøg viser, at VMS tavlerne har en reducerende
effekt på hastigheden.
Effekten er klart bedre på Bagsværdvej sammenlignet med Møllebakken.
Den begrænsede effekt på Møllebakken hænger formodentlig sammen med, at der allerede før opsætningen af VMS tavler var et markant fald i hastighed om morgenen, og at der i forvejen var opsat en elektronisk tavle med ”Din fart”. Dertil kommer, at tidsperioderne med tændte VMS tavler er ultra korte på Møllebakken sammenlignet med Bagsværdvej. Samtidig er længden af den skiltede strækning er en del kortere på Møllebakken.
Resultaterne illustrerer således også, at den ”Value for
Money”, der opnås ved installation af VMS tavler, må forventes at afhænge en
hel del af, hvordan udgangssituationen er det pågældende sted.